Töredék: Valamely egészből letört, ill. leszakadt kisebb darab, rész. (Magyar Értelmező Kéziszótár) A töredék mindig valami nagyobbnak a része. Magában hordozza az Egésznek a minőségét, de ugyanakkor új életre is kel, hiszen önmaga, a kis töredék van már csak jelen.

Töredék – valami elmúlt, darabjaira szakadt. Töredék – ha megtaláljuk a részeit, felépülhet az egész. Töredék – beszélhet a múltról, beszélhet a jelenről. Hordozhatja a múlt emlékeit, értékeit, suttoghat a jövő reménységeiről.

A töredék titokzatos. Árulkodik sok mindenről, de megmozgatja a fantáziánkat.
A töredékeknek a művészetekben, a kultúrákban, a történelemben is sok-sok szerep jutott.

Japánban évszázadok óta alkalmazzák a törött tárgyak javításának egy – szó szerint – látványos javítási technikáját. A Kintsugi and Kintsukuroi néven ismert technika arannyal összeillesztést jelent. A tárgyak repedéseit úgy töltik ki, kitört darabjait úgy illesztik vissza a helyére, hogy a javítás helye látszik, hangsúlyos, arany színe elüt az eredeti színtől. A tárgyakon az arany vonalak, felületek új életre kelnek, új minőséget hoznak létre. A törött tárgy nemhogy értéktelenné, használhatatlanná válik, hanem a nemesfém ragyogása és az egyedi minták révén értékessé válik, olyan tárggyá, amelynek története van.

A japán, buddhista alapokon nyugvó vabi-szabi (wabi-sabi) filozófia a tökéletlenség, mulandóság elfogadása. A kintsugi technika tökéletesen beleillik ebbe a világlátásba. A tárgyak a maguk kopásaival, töréseikkel történeteket hordoznak, így értékesebbek.
A technika valójában a lakkragasztáson alapszik. Urushi lakkal ragasztják, töltik ki a réseket. A felső réteg lakkra aranyport hintenek, ez kelti végül az arannyal való ragasztás, összeillesztés hatását. A rajzolt lakkrétegre való aranypor hintés technikáját maki-e technikának is nevezik. Az urushi lakk egy fa (Rhus vernicifera) lecsapolt nedvéből készülő – száradásáig igen mérgező – anyag. Japánban óriási hagyománya van az urushira épülő lakk-művészetnek.

Én is töredékekkel dolgozom. Csodálatos, művészi munkák töredékeivel, színes üvegablakok restaurálásából megmaradt darabokkal, antik porcelánok cserepeivel. Egy Herendi porcelán madár csőrének megmentésével kezdődött az az irány, amit munkáimban azóta is követek: a "Megmenteni a megmenthetőt" filozófiája.
Újra fogalmazom az egykor más szerepben tündöklő művészi alkotások darabkáit, amik enélkül az enyészetté lennének. Új formát, új keretet adok nekik, és az apró darabkákban új életet kapnak, tovább élnek, történetük lesz – de az eredeti céljuk, a gyönyörködtetés, a Szépség dicsérete megmarad.

Ha van töredékekkel kapcsolatos történetetek, vagy van kedvenc, híres vagy kevésbé híres töredéketek, írjátok meg nekem! Kíváncsian várom!

zár
×
×

Cart